udmattet

Ferieramt?

406 611 Eva Lilleør

Ferieramt?

Er du træt, sur og udmattet?

Også selvom du lige er startet på din ferie og alt burde, skulle, gerne ville være rosenlyserødt og lykkeligt? Så er det vigtigt at slå fast at du er helt normal…  Vigtigt, så du ikke kommer til at quick fixe på en i øvrigt udemærket ferieplan – eller bliver indfanget af tanker om, at så må det jo handle om, at du ikke kan holde din partner og børnene ud.

 

Hvorfor er det normalt at være sur og gal i sin ferie?

Når vi får chancen for at slappe af, geare ned og vores hjerne og nervesystem begynder at forstå, at vi ikke længere skal yde, så sker der det, som vi ikke oplever som logisk: vi bliver trætte, udmattede, rastløse, frustrerede, kede af det… Dette er en normal reaktion fra et nervesystem, der har været overbelastet. Det betyder ikke, at du har været stressramt, det betyder blot at selv i en almindelig velfungerende hverdag kan dit nervesystem godt være i en “ubalance” for at hjælpe dig med at overskue og håndtere hverdagens udfordringer.

 

En reaktion på den hverdag, du nu er færdig med.

Når så ferien melder sig på banen og hele dit system opdager at nu er der frihed og ingen fare, så hjælper nervesystemet dig igen ved at begynde at reetablere balancen. Og det betyder så desværre, at du faktisk kan mærke, hvordan du reelt har det. Deraf: sur, træt, frustreret, rastløs… Men det, du mærker, er ikke en reaktion på ferien. Det, du mærker, er en reaktion på den hverdag, du nu er færdig med. Den hverdag, der har været lidt for krævende, lidt for længe.

 

Længe leve frustrationen

Derfor er det vigtigt at du møder dig selv kærligt. Giver denne vrede, trætte version af dig selv et lille feriekram. Husker på, at du lige nu kun er i stand til mærke dette, fordi dit nervesystem er i gang med at hele op. Så frustrationen er faktisk værd at fejre. Den er tegn på, at du nu er et sundt sted og godt i gang med at slappe af.

 

Du er ikke dine følelser.

I samme åndedrag er det lige så vigtigt at huske på, at selvom vi mærker vores følelser og tanker meget tydeligt, så er vi ikke vores følelser – eller vores tanker. Vi kan mærke dem, vi kan være nærværende med dem, vi kan fyldes af dem – men vi er dem ikke. Du er dig og den bevidsthed, der opdager, at du er fyldt med galsindethed, frustration, glæde eller lykke.

 

Gør noget andet, end du plejer

Det betyder, at når du har krammet denne trætte og ferievrede version af dig selv, kan du vælge at fokusere på noget andet. Tillade alle følelserne og tankerne at have den plads, de nu engang har brug for at have – og samtidig bevidst vælge at være nærværende med noget andet. Et godt ferie trick er at vælge noget, der plejer at gøre dig glad og som er noget helt andet, end du plejer at gøre. Det kan være at hoppe i havet, spise en is, kramme en du har savnet og har kær eller noget helt fjerde. Hvis du ikke føler, noget virker, så tænk lidt over, at du har fire parametre til rådighed, du kan påvirke og dermed ændre din oplevede tilstand på:

 

  • din krop
  • dine følelser
  • dine tanker
  • dine handlinger

 

Hold ud! Det tager 3-4 dage.

Alt i alt skal du typisk udholde denne reaktion fra nervesystemet i 3-4 dage. Disse dage skal du have modet til at tåle, at det er, som det er. Derefter vil du som regel begynde at opleve din sædvanlige glæde ved livet, ved ferien, ved dine unger og din partner.

 

Med ønsket om en velsignet og restituerende ferie

 

Kærligst Eva